Wszystko co musisz wiedzieć o ubezpieczeniu zdrowotnym (doktoranci)
Chcę zostać objęty/a ubezpieczeniem
Doktorant w pierwszej kolejności powinien być zgłoszony do ubezpieczenia zdrowotnego przez rodziców, dziadków lub współmałżonka, jeśli:
- nie ukończył 26 roku życia,
- [bez ograniczenia wieku] jeżeli posiada orzeczenie o znacznym stopniu niepełnosprawności lub inne traktowane na równi,
- [bez ograniczenia wieku] jeżeli małżonek podlega obowiązkowemu ubezpieczeniu zdrowotnemu.
UW może zgłosić Doktoranta/tkę do ubezpieczenia zdrowotnego w przypadku, gdy doktorant/ka:
- nie jest zatrudniony/a na podstawie umowy o pracę lub umowy zlecenia*,
- nie prowadzi działalności gospodarczej,
- współmałżonek doktoranta/tki nie podlega obowiązkowi ubezpieczenia zdrowotnego;
- nie podlega ubezpieczeniu zdrowotnemu z innego tytułu np. renta
- [dotyczy osób, które nie ukończyły 26 r.ż] nie może być zgłoszony do ubezpieczenia zdrowotnego przez rodziców, dziadków lub współmałżonka (np. nie żyją lub sami nie mają ubezpieczenia zdrowotnego)
*) Doktorant do ukończenia 26 lat zgłoszony do ubezpieczenia zdrowotnego przez Uczelnię może mieć umowę zlecenia
Doktorant/ka zgłoszony do ubezpieczenia zdrowotnego przez Uczelnię może ubezpieczyć członków swojej rodziny, jeżeli członkowie rodziny nie mają własnego tytułu do ubezpieczenia zdrowotnego.
Za członka rodziny – dla celów ubezpieczenia zdrowotnego – uważa się:
- dziecko własne, dziecko małżonka, dziecko przysposobione, wnuka albo dziecko obce, dla którego ustanowiono opiekę, albo dziecko obce w ramach rodziny zastępczej lub rodzinnego domu dziecka, do ukończenia przez nie 18 lat, a jeżeli uczy się dalej w szkole lub zakładzie kształcenia nauczycieli lub odbywa kształcenie w uczelni lub szkole doktorskiej – do ukończenia 26 lat, natomiast jeśli dziecko ma orzeczenie o znacznym stopniu niepełnosprawności lub inne traktowane na równi – bez ograniczenia wieku,
- małżonka,
- wstępnych (np. rodziców, dziadków itp.), którzy są we wspólnym gospodarstwie domowym z osobą ubezpieczoną.
Dokumenty do ubezpieczenia zdrowotnego:
W celu zgłoszenia doktoranta przez UW do ubezpieczenia zdrowotnego należy złożyć w formie papierowej do Biura ds. Pomocy Materialnej UW następujące dokumenty:
→ Doktoranci/doktorantki ze Szkoły Doktorskiej:
1. Wniosek o ubezpieczenie zdrowotne (formularz ZUS ZUA – wypełniony i podpisany):
Wniosek do pobrania: Kliknij, aby pobrać
Przykładowo wypełniony wniosek: Kliknij, aby pobrać
2. Oświadczenie:
Wniosek do pobrania: Kliknij, aby pobrać
3. Zaświadczenie o statusie doktoranta UW (uzyskasz je w swoim sekretariacie szkoły doktorskiej)
→ Uczestnicy studiów doktoranckich:
1. Wniosek o ubezpieczenie zdrowotne (formularz ZUS ZZA – wypełniony i podpisany):
Wniosek do pobrania: Kliknij, aby pobrać
Przykładowo wypełniony wniosek: Kliknij, aby pobrać
2. Oświadczenie:
Wniosek do pobrania: Kliknij, aby pobrać
3. Zaświadczenie o statusie doktoranta UW (uzyskasz je w swoim sekretariacie szkoły doktorskiej)
→ Zgłoszenie członka rodziny Doktoranta/tki:
1. Wniosek o ubezpieczenie zdrowotne (formularz ZUS-ZCNA – wypełniony i podpisany):
Wniosek do pobrania: Kliknij, aby pobrać
Przykładowo wypełniony wniosek: Kliknij, aby pobrać
2. Oświadczenie:
Wniosek do pobrania: Kliknij, aby pobrać
3. Kopia odpisu aktu urodzenia (dziecko niechodzące jeszcze do szkoły), kopia ważnej legitymacji szkolnej (dziecko uczące się do 26 r.ż.), kopia odpisu aktu małżeństwa przy zgłaszaniu współmałżonka.
Jestem cudzoziemcem i chcę zostać objęty/a ubezpieczeniem zdrowotnym
- Doktorant będący obywatelem państwa członkowskiego Unii Europejskiej lub państwa członkowskiego Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA) – jeżeli nie posiada tytułu do ubezpieczenia w kraju zamieszkania – jest zgłaszany do ubezpieczenia zdrowotnego przez Uczelnię na zasadach obowiązujących doktorantów polskich.
- Doktorant niebędący obywatelem państwa członkowskiego Unii Europejskiej lub państwa członkowskiego Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA) posiadający ważną Kartę Polaka lub uznany za osobę pochodzenia polskiego w rozumieniu przepisów
o repatriacji, może być zgłoszony do ubezpieczenia zdrowotnego przez uczelnię. - Doktorant niebędący obywatelem państwa członkowskiego Unii Europejskiej lub państwa członkowskiego Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA) nieposiadający ważnej Karty Polaka ani udokumentowanego pochodzenia polskiego w rozumieniu przepisów o repatriacji nie może zostać zgłoszony do ubezpieczenia zdrowotnego przez Uczelnię. Powinien ubezpieczyć się we własnym zakresie podpisując umowę z Narodowym Funduszem Zdrowia i samodzielnie opłacać składki zdrowotne do ZUS.
Doktorant zgłoszony do ubezpieczenia zdrowotnego przez Uczelnię może ubezpieczyć członków swojej rodziny, jeżeli członkowie rodziny nie mają własnego tytułu do ubezpieczenia zdrowotnego.
Chcę zrezygnować z ubezpieczenia zdrowotnego
Jeśli zostałeś/łaś zgłoszony/a do ubezpieczenia zdrowotnego przez Uniwersytet Warszawski, to powinieneś/aś złożyć wniosek o wyrejestrowanie z tego ubezpieczenia w przypadku:
- ukończenia studiów,
- skreślenia z listy studentów,
- podjęcia pracy na podstawie umowy o pracę, umowy zlecenia lub rozpoczęcia działalności gospodarczej (jeżeli z tego tytułu odprowadzane są składki zdrowotne),
- gdy masz ukończone 26 lat i Twój małżonek ma tytuł do ubezpieczenia zdrowotnego (wtedy do ubezpieczenia zdrowotnego powinieneś być zgłoszony przez małżonka),
- pobierania renty,
- gdy nie ukończyłeś 26 roku życia, ale wystąpiła możliwość zgłoszenia do ubezpieczenia zdrowotnego jako członka rodziny przez Twoich rodziców, dziadków, opiekuna lub małżonka (czyli, gdy choć jedno z nich uzyskało tytuł do ubezpieczenia zdrowotnego).
Wniosek do pobrania: Kliknij, aby pobrać
Przykładowo wypełniony wniosek: Kliknij, aby pobrać
Gdzie składać dokumenty do ubezpieczenia zdrowotnego przez uczelnię?
Dokumenty do ubezpieczenia zdrowotnego należy składać w formie papierowej do Biura ds. Pomocy Materialnej Uniwersytetu Warszawskiego. Dokumenty można złożyć:
- Osobiście w siedzibie biura (poniedziałek-piątek: 8.30-15.30):
ul. Dobra 55,
00-312 Warszawa.
Parter, pokój 00.094. - Za pośrednictwem Kancelarii Ogólnej (poniedziałek-piątek: 8.00-14.30):
Budynek Auditorium Maximum na Kampusie Głównym UW,
pokój 2,
(z dopiskiem: Biuro ds. Pomocy Materialnej). - Wysyłając list pocztą tradycyjną na adres:
ul. Krakowskie Przedmieście 26/28,
00-927 Warszawa,
(z dopiskiem: Biuro ds. Pomocy Materialnej).