Ubezpieczenie zdrowotne doktorantek i doktorantów UW – obywateli RP
W jaki sposób doktorant/ka może być zgłoszony/a do ubezpieczenia?
- Przez pracodawcę – gdy doktorant/ka pozostaje zatrudniony/a na podstawie umowy o pracę lub zlecenie, wówczas pracodawca zgłasza taką osobę do ubezpieczenia i opłaca za nią składkę zdrowotną.
- Przez doktoranta/kę – w przypadku, gdy doktorant/ka prowadzi działalność gospodarczą – taka osoba sama odpowiada za swoje ubezpieczenie zdrowotne.
- Przez rodzica – do ukończenia 26 roku życia obowiązek ubezpieczenia zdrowotnego ciąży na rodzicach (o ile doktorant/ka nie prowadzi działalności gospodarczej lub nie posiada umowy o pracę). Pracujący rodzic zgłasza doktoranta/tkę do swojego ubezpieczenia.
- Przez małżonkę/a – w przypadku, gdy doktorant/ka pozostaje w związku małżeńskim z pracującą osobą ubezpieczoną, wówczas osoba ta zgłasza doktoranta/kę do ubezpieczenia.
Kto może się ubiegać o zapewnienie ubezpieczenia zdrowotnego przez uczelnię?
Zgłoszenie do ubezpieczenie przez uczelnię jest możliwe (wyłącznie na wniosek doktoranta/tki, nigdy z urzędu), gdy:
- doktorant/ka nie ukończył/a 26 roku życia, ale nie ma możliwości by został zgłoszony przez rodzica;
- doktorant/ka ukończył/a 26 rok życia i nie pracuje na podstawie umowy zlecenia lub umową o pracę, nie prowadzi działalności gospodarczej;
Kiedy można się ubiegać?
Wnioski są przyjmowane w trybie ciągłym, jednak należy pamiętać, by wniosek trafił do Biura ds. Pomocy Materialnej na co najmniej 7 dni przed datą, od której ubezpieczenie ma zacząć obowiązywać.
Procedura wnioskowania
W celu zgłoszenia do ubezpieczenia zdrowotnego należy złożyć w BPM następujące dokumenty:
Doktoranci, którzy rozpoczęli kształcenie przed 1.10.2019 r. | Doktoranci ze szkół doktorskich |
Formularz ZUS ZZA – druk dwustronny | Formularz ZUS ZUA |
Oświadczenie /pouczenie | Oświadczenie/pouczenie |
Aktualne zaświadczenie z jednostki dydaktycznej prowadzącej studia doktoranckie potwierdzające status doktoranta | Aktualne zaświadczenie ze szkoły doktorskiej potwierdzające status doktoranta |
oraz
ZUS ZCNA | Zgłoszenie do ubezpieczenia zdrowotnego członków rodziny doktoranta, którzy nie posiadają innego tytułu do ubezpieczenia się | Należy przedstawić odpis aktu urodzenia dziecka lub legitymacje szkolną jeśli dziecko się uczy, odpis aktu ślubu przy zgłaszaniu niepracującego małżonka |
ZUS ZIUA | Zmiana danych doktoranta | Chodzi o zmianę nazwiska lub nr dowodu osobistego/paszportu. Zmianę adresu zgłasza się na formularzu ZUS ZZA lub ZUZ ZUA |
ZUS ZWUA | Wyrejestrowanie doktoranta z ubezpieczenia zdrowotnego |
Doktorant/ka jest zobowiązany/a do bieżącego informowania o zmianach dotyczących ubezpieczenia (np. zawarcie umowy o pracę) – najpóźniej w ciągu 3 dni.
Checklista dokumentów - jakie dokumenty są potrzebne?
Do zgłoszenia do ubezpieczenia zdrowotnego:
- wniosek o ubezpieczenie zdrowotne – formularz ZUS ZUA – wypełniony i podpisany
- oświadczenie
- Pobierz: oświadczenie – pouczenie 2021
- zaświadczenie o statusie doktoranta UW (z sekretariatu szkoły doktorskiej)
- doktoranci-cudzoziemcy dodatkowo: kopia ważnej Karty Polaka lub decyzji o uznaniu za osobę pochodzenia polskiego w rozumieniu przepisów o repatriacji
Do zgłoszenia do ubezpieczenia zdrowotnego po IV roku bez stypendium:
- wniosek o ubezpieczenie zdrowotne – formularz ZUS ZZA – wypełniony i podpisany
- zaświadczenie ze szkoły doktorskiej o przedłużeniu studiów
- oświadczenie o niepodleganiu ubezpieczeniu z innego tytułu
- Pobierz: oświadczenie – pouczenie 2021
- doktoranci-cudzoziemcy dodatkowo: kopia ważnej Karty Polaka lub decyzji o uznaniu za osobę pochodzenia polskiego w rozumieniu przepisów o repatriacji
Do wyrejestrowania z ubezpieczenia zdrowotnego:
- wniosek o wyrejestrowanie – formularz ZUS ZWUA
- Pobierz: ZWUA – wyrejestrowanie ubezpieczeń
Do zgłoszenia do ubezpieczenia zdrowotnego członka rodziny doktoranta:
- wniosek o objęcie ubezpieczeniem członka rodziny doktoranta – formularz ZUS-ZCNA
- kopia odpisu aktu urodzenia ( dziecko niechodzące jeszcze do szkoły), kopia ważnej legitymacji szkolonej (dziecko uczące się do 26 r.ż.), kopia odpisu aktu małżeństwa przy zgłaszaniu męża/żony.
Kiedy prawo do świadczenia ustaje?
Prawo do świadczenia ustaje:
- po upływie 4 miesięcy od ukończenia kształcenia lub skreślenia z listy doktorantów;
- w przypadku uzyskania innego tytułu do ubezpieczenia, w szczególności: przez małożonka/kę doktrant/ki, zwarcia umowy zlecenia, umowy o pracę, założenia działalności gospodarczej;