Ta strona wykorzystuje ciasteczka ("cookies") w celu zapewnienia maksymalnej wygody w korzystaniu z naszego serwisu. Czy wyrażasz na to zgodę?

Czytaj więcej

Wszystko co musisz wiedzieć o ubezpieczeniu zdrowotnym (doktoranci)

Doktorant w pierwszej kolejności powinien być zgłoszony do ubezpieczenia zdrowotnego przez rodziców, dziadków lub współmałżonka, jeśli:

  1. nie ukończył 26 roku życia,
  2. [bez ograniczenia wieku] jeżeli posiada orzeczenie o znacznym stopniu niepełnosprawności lub inne traktowane na równi,
  3. [bez ograniczenia wieku] jeżeli małżonek podlega obowiązkowemu ubezpieczeniu zdrowotnemu.

UW może zgłosić Doktoranta/tkę do ubezpieczenia zdrowotnego w przypadku, gdy doktorant/ka:

  1. nie jest zatrudniony/a na podstawie umowy o pracę lub umowy zlecenia*,
  2. nie prowadzi działalności gospodarczej,
  3. współmałżonek doktoranta/tki nie podlega obowiązkowi ubezpieczenia zdrowotnego;
  4. nie podlega ubezpieczeniu zdrowotnemu z innego tytułu np. renta 
  5. [dotyczy osób, które nie ukończyły 26 r.ż] nie może być zgłoszony do ubezpieczenia zdrowotnego przez rodziców, dziadków lub współmałżonka (np. nie żyją lub sami nie mają ubezpieczenia zdrowotnego) 

*) Doktorant do ukończenia 26 lat zgłoszony do ubezpieczenia zdrowotnego przez Uczelnię może mieć umowę zlecenia 

Doktorant/ka zgłoszony do ubezpieczenia zdrowotnego przez Uczelnię może ubezpieczyć członków swojej rodziny, jeżeli członkowie rodziny nie mają własnego tytułu do ubezpieczenia zdrowotnego.

Za członka rodziny – dla celów ubezpieczenia zdrowotnego – uważa się:

  • dziecko własne, dziecko małżonka, dziecko przysposobione, wnuka albo dziecko obce, dla którego ustanowiono opiekę, albo dziecko obce w ramach rodziny zastępczej lub rodzinnego domu dziecka, do ukończenia przez nie 18 lat, a jeżeli uczy się dalej w szkole lub zakładzie kształcenia nauczycieli lub odbywa kształcenie w uczelni lub szkole doktorskiej – do ukończenia 26 lat, natomiast jeśli dziecko ma orzeczenie o znacznym stopniu niepełnosprawności lub inne traktowane na równi – bez ograniczenia wieku,
  • małżonka,
  • wstępnych (np. rodziców, dziadków itp.), którzy są we wspólnym gospodarstwie domowym z osobą ubezpieczoną.

Dokumenty do ubezpieczenia zdrowotnego:

W celu zgłoszenia doktoranta przez UW do ubezpieczenia zdrowotnego należy złożyć w formie papierowej do Biura ds. Pomocy Materialnej UW następujące dokumenty:

Doktoranci/doktorantki ze Szkoły Doktorskiej:

1. Wniosek o ubezpieczenie zdrowotne (formularz ZUS ZUA – wypełniony i podpisany):

Wniosek do pobrania: Kliknij, aby pobrać
Przykładowo wypełniony wniosek: Kliknij, aby pobrać

2. Oświadczenie:

Wniosek do pobrania: Kliknij, aby pobrać

3. Zaświadczenie o statusie doktoranta UW (uzyskasz je w swoim sekretariacie szkoły doktorskiej)

Uczestnicy studiów doktoranckich:

1. Wniosek o ubezpieczenie zdrowotne (formularz ZUS ZZA – wypełniony i podpisany):

Wniosek do pobrania: Kliknij, aby pobrać
Przykładowo wypełniony wniosek: Kliknij, aby pobrać

2. Oświadczenie:

Wniosek do pobrania: Kliknij, aby pobrać

3. Zaświadczenie o statusie doktoranta UW (uzyskasz je w swoim sekretariacie szkoły doktorskiej)

Zgłoszenie członka rodziny Doktoranta/tki:

1. Wniosek o ubezpieczenie zdrowotne (formularz ZUS-ZCNA – wypełniony i podpisany):

Wniosek do pobrania: Kliknij, aby pobrać
Przykładowo wypełniony wniosek: Kliknij, aby pobrać

2. Oświadczenie:

Wniosek do pobrania: Kliknij, aby pobrać

3. Kopia odpisu aktu urodzenia (dziecko niechodzące jeszcze do szkoły), kopia ważnej legitymacji szkolnej (dziecko uczące się do 26 r.ż.), kopia odpisu aktu małżeństwa przy zgłaszaniu współmałżonka.

  • Doktorant będący obywatelem państwa członkowskiego Unii Europejskiej lub państwa członkowskiego Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA) – jeżeli nie posiada tytułu do ubezpieczenia w kraju zamieszkania – jest zgłaszany do ubezpieczenia zdrowotnego przez Uczelnię na zasadach obowiązujących doktorantów polskich. 
  • Doktorant niebędący obywatelem państwa członkowskiego Unii Europejskiej lub państwa członkowskiego Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA) posiadający ważną Kartę Polaka lub uznany za osobę pochodzenia polskiego w rozumieniu przepisów
    o repatriacji, może być zgłoszony do ubezpieczenia zdrowotnego przez uczelnię.
  • Doktorant niebędący obywatelem państwa członkowskiego Unii Europejskiej lub państwa członkowskiego Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA) nieposiadający ważnej Karty Polaka ani udokumentowanego pochodzenia polskiego w rozumieniu przepisów o repatriacji nie może zostać zgłoszony do ubezpieczenia zdrowotnego przez Uczelnię. Powinien ubezpieczyć się we własnym zakresie podpisując umowę z Narodowym Funduszem Zdrowia i samodzielnie opłacać składki zdrowotne do ZUS.

Doktorant zgłoszony do ubezpieczenia zdrowotnego przez Uczelnię może ubezpieczyć członków swojej rodziny, jeżeli członkowie rodziny nie mają własnego tytułu do ubezpieczenia zdrowotnego.

Jeśli zostałeś/łaś zgłoszony/a do ubezpieczenia zdrowotnego przez Uniwersytet Warszawski, to powinieneś/aś złożyć wniosek o wyrejestrowanie z tego ubezpieczenia w przypadku:

  • ukończenia studiów, 
  • skreślenia z listy studentów,
  • podjęcia pracy na podstawie umowy o pracę, umowy zlecenia lub rozpoczęcia działalności gospodarczej (jeżeli z tego tytułu odprowadzane są składki zdrowotne), 
  • gdy masz ukończone 26 lat i Twój małżonek ma tytuł do ubezpieczenia zdrowotnego (wtedy do ubezpieczenia zdrowotnego powinieneś być zgłoszony przez małżonka),
  • pobierania renty,
  • gdy nie ukończyłeś 26 roku życia, ale wystąpiła możliwość zgłoszenia do ubezpieczenia zdrowotnego jako członka rodziny przez Twoich rodziców, dziadków, opiekuna lub małżonka (czyli, gdy choć jedno z nich uzyskało tytuł do ubezpieczenia zdrowotnego). 
Uwaga! Wniosek o wyrejestrowanie należy złożyć w formie papierowej do Biura ds. Pomocy Materialnej UW w terminie 7 dni od wystąpienia okoliczności będących podstawą do wyrejestrowania.

Wniosek do pobrania: Kliknij, aby pobrać
Przykładowo wypełniony wniosek: Kliknij, aby pobrać

Ważne! Niezgłoszenie konieczności wyrejestrowania z ubezpieczenia zdrowotnego jako doktorant/ka może wiązać się z problemami w zakresie korzystania z usług publicznej służby zdrowia (system najczęściej pokazuje, że osoba ubezpieczona w dwóch miejscach jednocześnie nie jest ubezpieczona wcale), a w przyszłości również z naliczeniem emerytury.

Dokumenty do ubezpieczenia zdrowotnego należy składać w formie papierowej do Biura ds. Pomocy Materialnej Uniwersytetu Warszawskiego. Dokumenty można złożyć:

  • Osobiście w siedzibie biura (poniedziałek-piątek: 8.30-15.30):
    ul. Dobra 55,
    00-312 Warszawa.
    Parter, pokój 00.094.

  • Za pośrednictwem Kancelarii Ogólnej (poniedziałek-piątek: 8.00-14.30):
    Budynek Auditorium Maximum na Kampusie Głównym UW,
    pokój 2,
    (z dopiskiem: Biuro ds. Pomocy Materialnej).

  • Wysyłając list pocztą tradycyjną na adres:
    ul. Krakowskie Przedmieście 26/28,
    00-927 Warszawa,
    (z dopiskiem: Biuro ds. Pomocy Materialnej).