Ta strona wykorzystuje ciasteczka ("cookies") w celu zapewnienia maksymalnej wygody w korzystaniu z naszego serwisu. Czy wyrażasz na to zgodę?

Czytaj więcej

Wszystko co musisz wiedzieć o ubezpieczeniu zdrowotnym (studenci)

Uniwersytet może zgłosić Cię do ubezpieczenia zdrowotnego w przypadku, gdy:

  1. nie jesteś zatrudniony/a na podstawie umowy o pracę lub umowy zlecenia*,
  2. nie prowadzisz działalności gospodarczej,
  3. Twój współmałżonek nie podlega obowiązkowi ubezpieczenia zdrowotnego,
  4. nie podlegasz ubezpieczeniu zdrowotnemu z innego tytułu np. renta, 
  5. gdy nie ukończyłeś/łaś 26 lat i nie możesz być zgłoszony do ubezpieczenia zdrowotnego przez rodziców, dziadków lub współmałżonka (np. nie żyją lub sami nie mają ubezpieczenia zdrowotnego). 

*) wyjątek stanowią osoby poniżej 26 roku życia. 

W pierwszej kolejności powinieneś/aś być zgłoszony/a do ubezpieczenia zdrowotnego przez rodziców, dziadków lub współmałżonka, jeśli:

  • nie ukończyłeś/łaś 26 roku życia,
  • bez ograniczenia wieku, jeżeli posiadasz orzeczenie o znacznym stopniu niepełnosprawności lub inne traktowane na równi,
  • bez ograniczenia wieku, jeżeli Twój małżonek podlega obowiązkowemu ubezpieczeniu zdrowotnemu.
Uwaga! Zgłoszenie przez Uczelnię następuje tylko, jeśli nie masz możliwości zgłoszenia z innego źródła.

Gdy jesteś zgłoszony/a do ubezpieczenia zdrowotnego przez Uczelnię możesz ubezpieczyć członków swojej rodziny, jeżeli członkowie rodziny nie mają własnego tytułu do ubezpieczenia zdrowotnego.

Za członka rodziny – dla celów ubezpieczenia zdrowotnego – uważa się:

  • dziecko własne, dziecko małżonka, dziecko przysposobione, wnuka albo dziecko obce, dla którego ustanowiono opiekę, albo dziecko obce w ramach rodziny zastępczej lub rodzinnego domu dziecka, do ukończenia przez nie 18 lat, a jeżeli uczy się dalej w szkole lub zakładzie kształcenia nauczycieli lub odbywa kształcenie w uczelni lub szkole doktorskiej – do ukończenia 26 lat, natomiast jeśli dziecko ma orzeczenie o znacznym stopniu niepełnosprawności lub inne traktowane na równi – bez ograniczenia wieku,
  • małżonka,
  • wstępnych (np. rodziców, dziadków itp.), którzy są we wspólnym gospodarstwie domowym z osobą ubezpieczoną.

Dokumenty do ubezpieczenia zdrowotnego:

→ W celu zgłoszenia przez UW do ubezpieczenia zdrowotnego musisz złożyć, w formie papierowej, do Biura ds. Pomocy Materialnej UW (BPM) następujące dokumenty:

1. Wniosek o ubezpieczenie zdrowotne (wypełniony i podpisany po obu stronach):

Wniosek do pobrania: Kliknij, aby pobrać
Przykładowo wypełniony wniosek: Kliknij, aby pobrać

2. Zaświadczenie o statusie studenta UW (uzyskasz je w swoim dziekanacie):

3. Studenci-cudzoziemcy dodatkowo: kopia ważnej Karty Polaka lub opinii o uznaniu za osobę pochodzenia polskiego w rozumieniu przepisów o repatriacji.

→ Zgłoszenie członka rodziny:

1. Wniosek o objęcie ubezpieczeniem członka rodziny (formularz ZUS-ZCNA):

Wniosek do pobrania: Kliknij, aby pobrać
Przykładowo wypełniony wniosek: Kliknij, aby pobrać

2. Kopia odpisu aktu urodzenia (dziecko niechodzące jeszcze do szkoły), kopia ważnej legitymacji szkolnej (dziecko uczące się do 26 r.ż.), kopia odpisu aktu małżeństwa przy zgłaszaniu współmałżonka.

  • Student będący obywatelem państwa członkowskiego Unii Europejskiej lub państwa członkowskiego Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA)jeżeli nie posiada tytułu do ubezpieczenia w kraju zamieszkania – jest zgłaszany do ubezpieczenia zdrowotnego przez Uczelnię na zasadach obowiązujących studentów polskich. 
  • Student niebędący obywatelem państwa członkowskiego Unii Europejskiej lub państwa członkowskiego Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA) posiadający ważną Kartę Polaka lub uznany za osobę pochodzenia polskiego w rozumieniu przepisów o repatriacji, może być zgłoszony do ubezpieczenia zdrowotnego przez uczelnię.
  • Student niebędący obywatelem państwa członkowskiego Unii Europejskiej lub państwa członkowskiego Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA) nieposiadający ważnej Karty Polaka ani udokumentowanego pochodzenia polskiego w rozumieniu przepisów o repatriacji nie może zostać zgłoszony do ubezpieczenia zdrowotnego przez Uczelnię. Powinien ubezpieczyć się we własnym zakresie podpisując umowę z Narodowym Funduszem Zdrowia i samodzielnie opłacać składki zdrowotne do ZUS.

Student zgłoszony do ubezpieczenia zdrowotnego przez Uczelnię może ubezpieczyć członków swojej rodziny, jeżeli członkowie rodziny nie mają własnego tytułu do ubezpieczenia zdrowotnego.

Jeśli zostałeś/łaś zgłoszony/a do ubezpieczenia zdrowotnego przez Uniwersytet Warszawski, to powinieneś/aś złożyć wniosek o wyrejestrowanie z tego ubezpieczenia w przypadku:

  • ukończenia studiów, 
  • skreślenia z listy studentów,
  • podjęcia pracy na podstawie umowy o pracę, umowy zlecenia lub rozpoczęcia działalności gospodarczej (jeżeli z tego tytułu odprowadzane są składki zdrowotne), 
  • gdy masz ukończone 26 lat i Twój małżonek ma tytuł do ubezpieczenia zdrowotnego (wtedy do ubezpieczenia zdrowotnego powinieneś być zgłoszony przez małżonka),
  • pobierania renty,
  • gdy nie ukończyłeś 26 roku życia, ale wystąpiła możliwość zgłoszenia do ubezpieczenia zdrowotnego jako członka rodziny przez Twoich rodziców, dziadków, opiekuna lub małżonka (czyli, gdy choć jedno z nich uzyskało tytuł do ubezpieczenia zdrowotnego). 
Uwaga! Wniosek o wyrejestrowanie należy złożyć w formie papierowej do Biura ds. Pomocy Materialnej UW w terminie 7 dni od wystąpienia okoliczności będących podstawą do wyrejestrowania.

Wniosek do pobrania: Kliknij, aby pobrać
Przykładowo wypełniony wniosek: Kliknij, aby pobrać

Dokumenty do ubezpieczenia zdrowotnego należy składać w formie papierowej do Biura ds. Pomocy Materialnej Uniwersytetu Warszawskiego. Dokumenty można złożyć:

  • Osobiście w siedzibie biura (poniedziałek-piątek: 8.30-15.30):
    ul. Dobra 55,
    00-312 Warszawa.
    Parter, pokój 00.094.

  • Za pośrednictwem Kancelarii Ogólnej (poniedziałek-piątek: 8.00-14.30):
    Budynek Auditorium Maximum na Kampusie Głównym UW,
    pokój 2,
    (z dopiskiem: Biuro ds. Pomocy Materialnej).

  • Wysyłając list pocztą tradycyjną na adres:
    ul. Krakowskie Przedmieście 26/28,
    00-927 Warszawa,
    (z dopiskiem: Biuro ds. Pomocy Materialnej).