Ta strona wykorzystuje ciasteczka ("cookies") w celu zapewnienia maksymalnej wygody w korzystaniu z naszego serwisu. Czy wyrażasz na to zgodę?

Czytaj więcej

Doktoranckie ABC

USOSweb to portal, z którego będziesz korzystać przez cały okres kształcenia. Za jego pośrednictwem będziesz m.in. składać podania oraz wnioski – w tym wnioski o wsparcie materialne. 

Konto w USOSweb założy Ci sekretariat Twojej szkoły doktorskiej. Jeżeli nie masz dostępu do USOSweb, a chcesz np. złożyć wniosek o przyznanie miejsca w akademiku, skontaktuj się bezpośrednio z sekretariatem i poinformuj o tym pracujące tam osoby. Na pewno chętnie Ci pomogą.

UW dysponuje siedmioma akademikami. Prowadzimy dwa rodzaje rekrutacji do akademików: 

  • podstawową, która odbywa się zwyczajowo w wakacje. W jej trakcie musisz w wyznaczonym terminie złożyć wniosek za pośrednictwem USOSweb (po zalogowaniu wybierz zakładkę „Dla wszystkich”, a następnie „Wnioski). W jej trakcie uzyskujesz miejsce na kolejny rok akademicki;
  • uzupełniającą, która odbywa się przez cały rok akademicki. Zamiast wniosku musisz się zapisać na listę oczekujących – znajdziesz ją w naszym wpisie w aktualnościach.

Co do zasady pokoje w akademikach są dwuosobowe. Istnieje możliwość przekształcenia pokoju dwuosobowego w pokój jednoosobowy, jednak jest to możliwe tylko wtedy, gdy liczba chętnych do zamieszkania w akademikach jest mniejsza niż liczba wolnych miejsc. Zazwyczaj dzieje się tak od połowy stycznia do końca roku akademickiego.

Miejsce w akademiku przyznawane jest na 10 miesięcy z możliwością przedłużenia zamieszkania na okres wakacji. 

Jeżeli będziesz jedną z osób mieszkających w akademiku, zachęcamy Cię do zaangażowania się w życie społeczne akademika poprzez członkostwo w Radzie Mieszkańców. Więcej na ten temat przeczytasz na stronie Samorządu Studentów Uniwersytetu Warszawskiego:
Rada Główna Rad Mieszkańców.

Nie wiesz, który akademik jest dla Ciebie? Skorzystaj z naszej zakładki Akademik i zobacz zdjęcia oraz szczegółowe opisy poszczególnych akademików. 

Stypendium doktoranckie przysługuje osobom kształcącym się w szkole doktorskiej, które nie posiadają tytułu doktora i nie pobierały do tej pory stypendium doktoranckiego dłużej niż przez 4 lata (wyjątkiem są osoby pobierające stypendium na zasadach zasiłku macierzyńskiego). 

Jeżeli jesteś uczestnikiem szkoły doktorskiej, który wziął udział w tzw. regularnej rekrutacji, jedyne, co musisz zrobić, aby uzyskać stypendium doktoranckie, to podpisać oświadczenie, w którym wskażesz m.in. swój numer konta.

Stypendium doktoranckie wynosi 3466,9 zł brutto (3076,53 zł netto).

Na UW znajdziesz wiele form wsparcia dla najzdolniejszych doktorantów. Jednym z przykładów takiego działania jest Stypendium na Start dla Doktorantów. Możesz je uzyskać, gdy Twój wynik rekrutacyjny znajduje się wśród 20% najlepszych. 

Zwyczajowo wnioskowanie odbywa się na początku roku kalendarzowego i kończy się uroczystym rozdaniem stypendiów na uroczystości organizowanej przez JM Rektora na przełomie kwietnia i maja. 

Stypendium wypłacane jest jednorazowo. W trakcie I i II edycji programu wynosiło ono 18 000 zł brutto.

Posiadanie ubezpieczenia zdrowotnego jest dla wszystkich doktorantów i doktorantek obowiązkowe (wyjątek stanowią niektóre grupy cudzoziemców). Zachęcamy Cię do zwracania uwagi na ciągłość ubezpieczenia, ponieważ dzięki niemu możecie korzystać z bezpłatnej służby zdrowia. Pamiętaj, że uczelnia może Cię ubezpieczyć zdrowotnie jedynie w określonych wypadkach i tylko na Twój wniosek. 

Kilka najważniejszych zasad, które powinien znać każdy:

  • uczelnia ubezpiecza Cię tylko na Twój pisemny wniosek; 
  • musisz poinformować Biuro ds. Pomocy Materialnej za każdym razem, gdy jesteś objęty/a ubezpieczeniem z innego źródła (np. w związku z podpisaniem umowy o pracę czy umowy zlecenie – niezależnie od czasu ich trwania lub tego, czy była podpisana na Uniwersytecie Warszawskim!). Nie możesz być ubezpieczony/a w dwóch miejscach jednocześnie. Brak zgłoszenia ubezpieczenia z innego tytułu może wiązać się z uznaniem przez ZUS lub NFZ, że nie jesteś objęty/a ubezpieczeniem zdrowotnym!;
  • od 1 stycznia 2023 r. uczelnia nie odprowadza składek na ubezpieczenie zdrowotne za doktoranta, a jedynie zgłasza go do ubezpieczenia zdrowotnego – jeżeli jesteś ubezpieczony/a przez uczelnię jako student/ka, nie musisz martwić się więc o to, że nie widzisz w swoim koncie pacjenta informacji o odprowadzonych składkach; 

gdy masz wątpliwości co do poprawności ubezpieczenia, zawsze warto skontaktować się z Biurem ds. Pomocy Materialnej w celu potwierdzenia lub uzyskania informacji o konieczności podjęcia ewentualnych działań. Wsteczne korekty ubezpieczenia są trudne, a czasami mogą okazać się niemożliwe, dlatego nie odkładaj tej sprawy i zgłaszaj swoje wątpliwości.

Więcej przydatnych informacji znajdziesz w zakładce Ubezpieczenie zdrowotne dla doktorantów.