Ubezpieczenie zdrowotne
Kilka słów o ubezpieczeniu zdrowotnym
Ubezpieczenie zdrowotne pozwala na bezpłatne (czyli finansowane ze środków publicznych) korzystanie z publicznej opieki zdrowotnej tj. z placówek finansowanych przez Narodowy Fundusz Zdrowia (NFZ).
Posiadanie ubezpieczenia zdrowotnego jest dla studentów OBOWIĄZKOWE, ale nie każdy student może je uzyskać z uczelni.
Od 1 stycznia 2023 r. wyłączony został obowiązek opłacania składki na ubezpieczenie zdrowotne finansowanej z budżetu państwa za studentów i doktorantów. Osoby te nadal pozostają w ubezpieczeniu zdrowotnym lecz bez obowiązku comiesięcznego opłacania za nie składek na to ubezpieczenie.
Kto może się ubiegać o zapewnienie ubezpieczenia zdrowotnego przez uczelnię?
Student, który:
- ma ukończone 26 lat i nie podlega obowiązkowi ubezpieczenia zdrowotnego z innego tytułu, czyli:
- nie jest zatrudniony na podstawie umowy o pracę lub umowy zlecenia,
- nie prowadzi działalności gospodarczej,
- współmałżonek studenta nie podlega obowiązkowi ubezpieczenia zdrowotnego;
- nie ma ukończonych 26 lat i nie podlega obowiązkowi ubezpieczenia zdrowotnego z innego tytułu, czyli:
- nie może być zgłoszony do ubezpieczenia zdrowotnego przez rodziców, dziadków lub współmałżonka (np. nie żyją lub sami nie mają ubezpieczenia zdrowotnego)
oraz - nie jest zatrudniony na podstawie umowy o pracę ani nie prowadzi działalności gospodarczej (umowa zlecenia jest dopuszczalna).
- nie może być zgłoszony do ubezpieczenia zdrowotnego przez rodziców, dziadków lub współmałżonka (np. nie żyją lub sami nie mają ubezpieczenia zdrowotnego)
WAŻNE! Do 26. roku życia student w pierwszej kolejności powinien być zgłoszony do ubezpieczenia zdrowotnego przez rodziców, dziadków lub współmałżonka. Zgłoszenie przez uczelnię następuje tylko, jeśli nie ma możliwości zgłoszenia z innego źródła.
W przypadku studentów-cudzoziemców, uczelnia może zgłosić do ubezpieczenia zdrowotnego studentów, którzy zostali uznani za osoby pochodzenia polskiego w rozumieniu przepisów o repatriacji lub posiadają ważną Kartę Polaka oraz nie podlegają obowiązkowi ubezpieczenia zdrowotnego z innego tytułu.
Ważne:
- Student pochodzący spoza państw UE/EFTA może ubezpieczyć się dobrowolnie, podpisując z Narodowym Funduszem Zdrowia umowę o dobrowolnym ubezpieczeniu, oraz samodzielnie opłacać składkę na ubezpieczenie zdrowotne.
- Student będący obywatelem państwa członkowskiego UE/EFTA może korzystać z publicznej opieki zdrowotnej na podstawie karty EKUZ (Europejskiej Karty Ubezpieczenia Zdrowotnego) wydanej w kraju pochodzenia. Jeśli taki student nie posiada tytułu do ubezpieczenia w kraju pochodzenia, to może być zgłoszony do ubezpieczenia zdrowotnego przez uczelnię.
- Studenci posiadający orzeczenie o znacznym stopniu niepełnosprawności lub inne traktowane na równi mogą być zgłoszeni jako członek rodziny przy rodzicu bez względu na wiek.
- Student, który zawarł związek małżeński, może zostać ubezpieczony przez współmałżonka, o ile współmałżonek jest zgłoszony do ubezpieczenia zdrowotnego.
Ubezpieczony student może również ubezpieczyć członków swojej rodziny, jeżeli członkowie rodziny nie mają własnego tytułu do ubezpieczenia zdrowotnego (niepracująca żona, niepracujący mąż i/lub dzieci). W tym celu składa w Biurze ds. Pomocy Materialnej wypełniony i podpisany wniosek o objęcie ubezpieczeniem zdrowotnym członka rodziny lub formularz ZUS-ZCNA. Jeśli członek rodziny studenta uzyskał własny tytuł do ubezpieczenia zdrowotnego, to student powinien złożyć do Biura ds. Pomocy Materialnej wniosek o wyrejestrowanie przez uczelnię takiego członka rodziny.
Kiedy można składać wniosek o ubezpieczenie zdrowotne?
Przez cały rok kalendarzowy. Uczelnia ma 7 dni na zarejestrowanie studenta od momentu złożenia wniosku.
Jak uzyskać ubezpieczenie zdrowotne z uczelni?
W celu zgłoszenia przez UW do ubezpieczenia zdrowotnego musisz złożyć, wyłącznie w formie papierowej, do Biura ds. Pomocy Materialnej UW (BPM) następujące dokumenty:
1. Wniosek o ubezpieczenie zdrowotne (wypełniony i podpisany po obu stronach):
-
- Wniosek do pobrania: Pobierz (PDF)
- Przykładowo wypełniony wniosek: Pobierz (PDF)
2. Zaświadczenie o statusie studenta UW (uzyskasz je w swoim dziekanacie)
3. Jeśli jesteś cudzoziemcem: kopia ważnej Karty Polaka lub opinii o uznaniu za osobę pochodzenia polskiego w rozumieniu przepisów o repatriacji.
Dokument można złożyć:
- Osobiście w siedzibie biura (poniedziałek-piątek: 9.00-15.00):
ul. Dobra 55,
00-312 Warszawa.
Parter, pokój 00.094 - Za pośrednictwem Kancelarii Ogólnej (poniedziałek-piątek: 9.00-14.30):
Budynek Auditorium Maximum na Kampusie Głównym UW,
pokój 2,
(z dopiskiem: Biuro ds. Pomocy Materialnej) - Wysyłając list pocztą tradycyjną na adres:
ul. Krakowskie Przedmieście 26/28,
00-927 Warszawa,
(z dopiskiem: Biuro ds. Pomocy Materialnej).
Ogólny opis procedury:
- Student składa w Biurze ds. Pomocy Materialnej (BPM) kompletny wniosek w formie papierowej;
- biuro przygotowuje i wysyła do ZUS zgłoszenie do ubezpieczenia zdrowotnego;
- ZUS przekazuje dane o osobach ubezpieczonych do NFZ.
WAŻNE! W przypadku zmiany imienia, nazwiska, numeru paszportu, adresu, uzyskania numeru PESEL ubezpieczony student musi pisemnie powiadomić Biuro ds. Pomocy Materialnej w celu zgłoszenia tych zmian do ZUS.
Kiedy uczelnia wyrejestrowuje studenta z ubezpieczenia zdrowotnego?
Uczelnia wyrejestrowuje studenta z ubezpieczenia zdrowotnego w przypadku:
- ukończenia studiów (obrona dyplomu) lub skreślenia z listy studentów;
- zatrudnienia na podstawie umowy o pracę;
- zarejestrowania działalności gospodarczej;
- w przypadku studentów, którzy ukończyli 26 lat – również w razie zatrudnienia na podstawie umowy zlecenia.
Student musi pisemnie powiadomić uczelnię o zatrudnieniu lub zarejestrowaniu działalności gospodarczej w celu wyrejestrowania go przez uczelnię z ubezpieczenia zdrowotnego.
WAŻNE! Należy złożyć do Biura ds. Pomocy Materialnej również wnioski o wyrejestrowanie z ubezpieczenia zdrowotnego w związku ukończeniem studiów lub skreśleniem z listy studentów.
Wyrejestrowanie z ubezpieczenia zdrowotnego w związku z obroną/skreśleniem z listy studentów
Jeśli jesteś zgłoszony do ubezpieczenia zdrowotnego przez UW i zakończyłeś studia na UW (obrona dyplomu lub skreślenie z listy studentów), powinieneś złożyć wniosek o wyrejestrowanie z ubezpieczenia zdrowotnego:
- Wniosek do pobrania: Pobierz (PDF)
- Przykładowo wypełniony wniosek: Pobierz (PDF)
Jako datę wyrejestrowania z ubezpieczenia zdrowotnego prosimy wpisać datę dnia następnego po dniu obrony dyplomu/skreślenia z listy studentów.
Wiosek w formie papierowej musisz złożyć wyłącznie w formie papierowej, w terminie 7 dni od dnia obrony dyplomu/skreślenia z listy studentów:
- Osobiście w siedzibie biura (poniedziałek-piątek: 9.00-15.00):
ul. Dobra 55,
00-312 Warszawa.
Parter, pokój 00.094 - Za pośrednictwem Kancelarii Ogólnej (poniedziałek-piątek: 9.00-14.30):
Budynek Auditorium Maximum na Kampusie Głównym UW,
pokój 2,
(z dopiskiem: Biuro ds. Pomocy Materialnej) - Wysyłając list pocztą tradycyjną na adres:
ul. Krakowskie Przedmieście 26/28,
00-927 Warszawa,
(z dopiskiem: Biuro ds. Pomocy Materialnej).
Ogólny opis procedury:
- Student składa w Biurze ds. Pomocy Materialnej wniosek (oświadczenie) o wyrejestrowanie,
- student traci status studenta UW (ukończenie studiów lub skreślenie z listy studentów) lub ZUS informuje uczelnię o innym tytule do ubezpieczenia zdrowotnego studenta;
- biuro przygotowuje i wysyła do ZUS zgłoszenie wyrejestrowania z ubezpieczenia zdrowotnego.
Ubezpieczenie zdrowotne w liczbach
4 miesiące – okres ochronny po wyrejestrowaniu przez uczelnię z ubezpieczenia zdrowotnego. Prawo do świadczeń opieki zdrowotnej w ramach NFZ wygasa po upływie 4 miesięcy od ukończenia studiów (obrona dyplomu) albo skreślenia z listy studentów.
Najczęściej zadawane pytania
Czy UW zapewnia ubezpieczenie zdrowotne wszystkim studentom?
Nie. UW nie zgłasza studentów do ubezpieczenia zdrowotnego „z automatu” tj. z racji posiadania statusu studenta. UW zgłasza studentów na ich wniosek w przypadkach opisanych poniżej.
W jakich przypadkach UW zgłasza studenta do ZUS do ubezpieczenia zdrowotnego?
Kluczowy jest wiek studenta:
- Studenci do 26. roku życia:
- Osoby, które nie ukończyły 26 lat, w pierwszej kolejności powinny być zgłoszone do ubezpieczenia zdrowotnego przez rodziców, dziadków lub małżonka (ubezpieczenie członka rodziny, nie są za to płacone dodatkowe składki). Rodzic/dziadek/małżonek powinien zwrócić się do swojego pracodawcy/ZUS o ubezpieczenie członka rodziny.
- Jeżeli student nie ma możliwości, aby zostać zgłoszonym przez rodziców/dziadków/małżonka (np. jeśli nie mają tytułu do ubezpieczenia, w przypadku ich śmierci), i nie ma umowy o pracę ani nie prowadzi działalności gospodarczej, to na wniosek studenta zgłoszenia dokonuje uczelnia (taki student może być zatrudniony na podstawie umowy zlecenie/o dzieło).
- Jeżeli rodzice pracują za granicą (w kraju UE), to mogą zgłosić studenta do ubezpieczenia zdrowotnego w tym kraju UE, gdzie pracują, a wtedy student może korzystać ze świadczeń opieki zdrowotnej w Polsce na podstawie karty EKUZ.
- Studenci, którzy ukończyli 26 lat:
- Studenci, którzy ukończyli 26 lat, mogą być zgłoszeni do ubezpieczenia zdrowotnego przez UW, jeśli:
- nie mają zatrudnienia na podstawie umowy o pracę lub umowy zlecenia ani nie prowadzą działalności gospodarczej;
- nie mogą być zgłoszeni do ubezpieczenia przez małżonka/ nie pozostają w związku małżeńskim.
- Studenci, którzy ukończyli 26 lat, mogą być zgłoszeni do ubezpieczenia zdrowotnego przez UW, jeśli:
Jakie dokumenty są wymagane w celu zgłoszenia studenta przez UW do ubezpieczenia zdrowotnego?
W celu zgłoszenia studenta przez UW do ubezpieczenia zdrowotnego należy złożyć do Biura ds. Pomocy Materialnej (BPM) – osobiście lub pocztą – następujące dokumenty:
- Studenci z polskim obywatelstwem:
- wypełniony i podpisany (na obu stronach) wniosek o ubezpieczenie zdrowotne, formularz na dole strony (checklista dokumentów);
- aktualne zaświadczenie o statusie studenta UW – z dziekanatu.
- Studenci-cudzoziemcy:
- wypełniony i podpisany (ma obu stronach) wniosek o ubezpieczenie zdrowotne – formularz na dole strony (checklista dokumentów);
- aktualne zaświadczenie o statusie studenta UW – z dziekanatu;
- kopię ważnej Karty Polaka lub decyzji o uznaniu za osobę pochodzenia polskiego w rozumieniu przepisów o repatriacji.
Czy UW może zgłosić do ubezpieczenia zdrowotnego każdego studenta-cudzoziemca?
Nie. UW zgłasza do ubezpieczenia zdrowotnego (na jego wniosek) tylko studentów – cudzoziemców spoza UE/EFTA posiadających ważną Kartę Polaka lub decyzję o uznaniu za osobę pochodzenia polskiego w rozumieniu przepisów o repatriacji.
Jeśli student będący obywatelem państwa członkowskiego UE/EFTA posiada tytuł do ubezpieczenia zdrowotnego, może korzystać z publicznej opieki zdrowotnej na podstawie karty EKUZ (Europejskiej Karty Ubezpieczenia Zdrowotnego) wydanej w kraju pochodzenia.
Zgodnie z art. 86 ust. 1 pkt 14) ustawy z dnia 27 sierpnia 2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych:
Art. 86. Podmioty zobowiązane do pobierania i opłacania składek
- Składki na ubezpieczenie zdrowotne:
- osób, o których mowa w art. 3 ust. 2 pkt 1 i 4, jeżeli zostały uznane za osoby pochodzenia polskiego w rozumieniu przepisów o repatriacji lub posiadają ważną Kartę Polaka, opłaca uczelnia lub podmiot prowadzący szkołę doktorską, w których osoby te odbywają lub będą odbywać kształcenie;
- studentów będących obywatelami państwa członkowskiego UE/EFTA – jeśli nie posiadają tytułu do ubezpieczenia w kraju pochodzenia.
Jak student cudzoziemiec, bez polskiego pochodzenia, może uzyskać ubezpieczenie zdrowotne w Polsce?
Jeśli student-cudzoziemiec nie ma polskiego pochodzenia (potwierdzonego ważną Kartę Polaka lub decyzją o uznaniu za osobę pochodzenia polskiego w rozumieniu przepisów o repatriacji), to powinien udać się do Narodowego Funduszu Zdrowia (NFZ) i podpisać umowę o korzystanie z publicznej opieki zdrowotnej (umowa o dobrowolne ubezpieczenie z NFZ). Za takie ubezpieczenie student będzie musiał sam płacić comiesięczną składkę.
Adres NFZ w Warszawie:
Mazowiecki Oddział Wojewódzki NFZ w Warszawie
Chałubińskiego 8
00-613 Warszawa
Kontakt: nfz-warszawa.pl
W jaki sposób wyrejestrować się z ubezpieczenia zdrowotnego, jeśli UW dokonało zgłoszenia do tego ubezpieczenia?
W celu wyrejestrowania studenta z ubezpieczenia zdrowotnego należy dostarczyć do Biura ds. Pomocy Materialnej – osobiście lub pocztą – wypełnione i podpisane oświadczenie, formularz na dole strony (checklista dokumentów).
Co mam zrobić, jeśli jestem zgłoszony/a do ubezpieczenia zdrowotnego przez UW, ale uzyskałem/am w międzyczasie inny tytuł do ubezpieczenia zdrowotnego (np. podjęcie pracy, zawarcie związku małżeńskiego, zarejestrowanie działalności gospodarczej) lub ukończyłem/am studia, lub zostałem/am skreślony/a z listy studentów?
Student, który został zgłoszony do ubezpieczenia zdrowotnego przez UW, a następnie:
- podjął pracę na podstawie:
- umowy o pracę lub umowy zlecenie (studenci, którzy ukończyli 26 lat);
- umowy o pracę (studenci, którzy nie ukończyli 26 lat) ;
- zarejestrował działalność gospodarczą;
- ukończył studia na UW (obronili dyplom);
- został skreślony z listy studentów UW;
- zawarł związek małżeński i małżonek ma tytuł do ubezpieczenia zdrowotnego,
powinien złożyć do Biura ds. Pomocy Materialnej oświadczenie o wyrejestrowanie z ubezpieczenia zdrowotnego – formularz na dole strony (checklista dokumentów).
Czy jako student/ka UW mogę zgłosić do ubezpieczenia zdrowotnego członka rodziny (np. dziecko, rodzica)?
Student, który jest zgłoszony do ubezpieczenia zdrowotnego przez UW, może złożyć wniosek o zgłoszenie do ubezpieczenia zdrowotnego swojego członka rodziny, tj.:
- dziecko (własne, małżonka, przysposobione, wnuka, dziecko obce, dla którego ustanowiono opiekę, dziecko obce w ramach rodziny zastępczej lub rodzinnego domu dziecka):
- bez ograniczenia wieku – jeżeli dziecko ma orzeczenie o znacznym stopniu niepełnosprawności (lub inne traktowane na równi);
- do ukończenia 18. roku życia – jeśli nie kontynuuje nauki;
- do ukończenia 26. roku życia – jeśli kontynuuje naukę;
- małżonka (męża, żonę);
- wstępnych, którzy pozostają z ubezpieczonym we wspólnym gospodarstwie domowym (rodzice, dziadkowie).
W celu zgłoszenia lub wyrejestrowania członka rodziny należy złożyć do Biura ds. Pomocy Materialnej – osobiście lub pocztą – wypełniony i podpisany druk (odpowiednio zaznaczając m.in., czy dotyczy to zgłoszenia czy wyrejestrowania członka rodziny oraz z jaką datą ma to nastąpić). Formularz na dole strony (checklista dokumentów).
Czy dziadkowie mogą mnie zgłosić do ubezpieczenia zdrowotnego zamiast rodziców?
Dziadkowie mogą zgłosić wnuka do ubezpieczenia zdrowotnego, jeśli jego rodzice nie podlegają ubezpieczeniu zdrowotnemu lub nie są uprawnieni do świadczeń opieki zdrowotnej na podstawie:
- przepisów o koordynacji z tytułu wykonywania pracy,
- pracy na własny rachunek,
- ubezpieczenia dobrowolnego.
Czy w przypadku ukończenia studiów/skreślenia z listy studentów nadal mam prawo do świadczeń opieki zdrowotnej?
Jeśli uczelnia zgłosiła studenta do ubezpieczenia zdrowotnego, to przez 4 miesiące od ukończenia studiów lub skreślenia z listy studentów przysługuje mu prawo do świadczeń opieki zdrowotnej. Oznacza to, że student będzie wyrejestrowany z ubezpieczenia zdrowotnego w związku z ukończeniem studiów lub skreśleniem z listy studentów, ale będzie mu jeszcze przysługiwało 4-miesięcze prawo do świadczeń opieki zdrowotnej.
Podstawa: art. 67 ust. 5 pkt 2 ustawy z dnia 27 sierpnia 2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych.
Czy jest możliwe wsteczne zgłoszenie do ubezpieczenia zdrowotnego?
Tak, jeżeli student nie był zgłoszony do ubezpieczenia zdrowotnego, chociaż miał do tego prawo i skorzystał ze świadczeń opieki zdrowotnej z NFZ – to może zostać zgłoszony do ubezpieczenia zdrowotnego wstecznie.
Należy jednak pilnować terminów. Można wstecznie zgłosić się do ubezpieczenia zdrowotnego:
- przez 30 dni od skorzystania ze świadczeń opieki zdrowotnej,
- przez 30 dni od momentu, gdy Narodowy Fundusz Zdrowia powiadomi studenta, że rozpoczął dochodzenie od niego kosztów tych świadczeń.
Jeśli w tym czasie student zgłosi się wstecznie do ubezpieczenia zdrowotnego, nie poniesie kosztów leczenia w ramach NFZ.
Checklista dokumentów
DOKUMENTY PRZYJMOWANE SĄ JEDYNIE W FORMIE PAPIEROWEJ!
- Wniosek o objęcie studenta ubezpieczeniem zdrowotnym przez UW (drukować dwustronnie)
- Wniosek o objęcie ubezpieczeniem członka rodziny
- Wniosek o wyrejestrowanie studenta z ubezpieczenia zdrowotnego
Co potrzebujesz?
- Do zgłoszenia do ubezpieczenia zdrowotnego:
- Wniosek o objęcie studenta ubezpieczeniem zdrowotnym przez UW (wypełniony i podpisany po obu stronach)
- Zaświadczenie o statusie studenta UW (uzyskasz je w swoim dziekanacie)
- Studenci cudzoziemcy dodatkowo: kopia ważnej Karty Polaka lub opinii o uznaniu za osobę pochodzenia polskiego w rozumieniu przepisów o repatriacji.
- Do wyrejestrowania z ubezpieczenia zdrowotnego:
- Wniosek o wyrejestrowanie studenta z ubezpieczenia zdrowotnego
- Do zgłoszenia do ubezpieczenia zdrowotnego członka rodziny studenta:
- Wniosek o objęcie ubezpieczeniem członka rodziny
Podstawa prawna
Art. 66 ust. 1 pkt 20, art. 67. art. 68, art. 69, art. 73 pkt. 4), art. 75 ust. 4, art. 76, art. 76a, art. 77, art. 86 ust. 1 pkt 6 i 14 ustawy z dnia 27 sierpnia 2004r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych Dz. U. z 2017 r., poz. 1938, z późn. zm.
Słowniczek pojęć
ZUS – Zakład Ubezpieczeń Społecznych; to do ZUS uczelnia zgłasza studentów do ubezpieczenia zdrowotnego, do ZUS uczelnia odprowadza składki na ubezpieczenie zdrowotne
NFZ – Narodowy Fundusz Zdrowia; podmiot finansujący świadczenia zdrowotne udzielane ubezpieczonym, refundujący leki.