Komunikat ws. sytuacji związanej z przyznaniem miejsc w domach studenta na rok akademicki 2023/2024
Kategoria: Akademik
Bardzo nam przykro, że wielu z Was w tym roku nie uzyskało miejsca w domu studenta. Po pierwsze chcielibyśmy wskazać, że w poniedziałek, 18 września od godziny 8:00 osoby, które złożyły wniosek o przyznanie miejsca w akademiku, mają dostęp do listy rezerwowej, w ramach której przyznawane będą wolne miejsca w akademikach (pierwsze – ze względu na rezygnację z miejsca – zostały już dziś przyznane). Link do listy rezerwowa zostanie opublikowany na naszej stronie w czwartek, 21 września o 8:00 i od tego dnia będą się na nią mogły również zapisać osoby, które nie składały wniosku. Lista rezerwowa nie służy do wymiany miejsc.
Wyjątkowo trudna sytuacja w akademikach w tym roku wynika z wielu czynników, w tym przede wszystkim: (1) wzrostu liczby studentów w związku m.in. z rekrutacją tzw. podwójnego rocznika, co widać np. w dwukrotnym wzroście olimpijczyków wnioskujących o miejsce w akademiku, (2) przedłużeniu się remontów w akademikach.
[Pozostanie w akademiku osób bez skierowania]
Prorektor ds. studentów i jakości kształcenia dr hab. Sławomir Żółtek, prof. ucz. wydał polecenie, aby studenci bez skierowań do zamieszkania w jednym z domów studenta UW nie byli wykwaterowywani z dotychczas zajmowanego miejsca tak długo, jak to tylko możliwe, tj. dopóki poszczególne akademiki nie będą miały pełnego obłożenia w wyniku zakwaterowania osób ze skierowaniami. Powyższa decyzja obejmuje wszystkie domy studenta Uniwersytetu Warszawskiego.
[Zwiększanie liczby dostępnych miejsc]
Pierwsze dodatkowe miejsca w domach studenta będą dostępne jeszcze przed końcem września, kolejne będą dostępne na początku października (zgodnie z uzyskanymi informacjami wtedy będą gotowe m.in. dodatkowe pokoje po zakończeniu przeprowadzanych aktualnie remontów). Ponadto od 2 października do puli dostępnych miejsc wrócą miejsca przypisane do osób, które się nie zakwaterowały, chociaż otrzymały miejsce (z tego względu wysłaliśmy już maile do wszystkich osób, które otrzymały miejsce z prośbą o rezygnację, jeśli już teraz wiedzą, że nie będą chciały się zakwaterować).
[Terminy składania wniosków]
Wiemy, że wiele kontrowersji wzbudzają terminy rozpatrywania wniosków o przyznanie miejsca w akademiku. Chcielibyśmy zwrócić Wam uwagę na kilka najważniejszych informacji:
- możliwość składania wniosków o przyznanie miejsca w domu studenta na rok akademicki 2023/2024 została uruchomiona już 1 czerwca 2023 r., dzięki czemu tegoroczny okres na złożenie wniosku o przyznanie miejsca w akademiku był najdłuższy od wielu lat – mimo możliwości tak wczesnego złożenia wniosku, wiele osób niestety czekało z tym do ostatniej tury rozpatrywania wniosków,
- od wielu lat I tura rozpatrywania wniosków odbywa się w lipcu i jest skierowana do obecnych studentów (rozpoczęcie wnioskowania w czerwcu miało pomóc m.in. studentom, którzy bronili się w wakacje i planowali kontynuację studiów na UW), II tura dedykowana jest osobom zaczynającym studia na UW i jej termin uzależniony jest w głównej mierze od harmonogramu rejestracji – taka wydzielona tura dla tej grupy odbywa się zawsze w sierpniu lub wrześniu, III tura (przeznaczona dla osób, które nie uzyskały miejsca w I lub II turze albo nie złożyły jeszcze wniosku) zawsze odbywała się w połowie września. Podobne terminy rozpatrywania wniosków, co w latach ubiegłych, obowiązują zatem także w bieżącym roku. Dla przykładu linki do poprzednich harmonogramów rozpatrywania wniosków (na rok 2021/2022 oraz 2022/2023): Komunikat Rektora w sprawie składania wniosków o przyznanie miejsca w domu studenta, rozpatrywania wniosków oraz kwaterowania w domach studenta na rok akademicki 2021/2022, Wszystko co powinieneś wiedzieć o wnioskowaniu o miejsce w Domu studenta – rok akademicki 2022/23,
- zgodnie z informacją na naszej stronie, wnioski rozpatrywane były ostatniego dnia danej tury. Jeżeli ktokolwiek miał wątpliwości co do terminu rozpatrzenia jego wniosku i skontaktował się z nami, uzyskał stosowne informacje na ten temat,
- harmonogram składania wniosków został przedstawiony do zaopiniowania Zarządowi Samorządu Studentów – nie zgłoszono do niego żadnych zastrzeżeń. Podobnie procedura wnioskowania o przyznanie miejsca oraz sytuacja związana domami studenta była konsultowana z Radą Główną Rad Mieszkańców Domów Studenta.
[Formalności związane z ubieganiem się o miejsce w akademiku]
Ponieważ procedury ubiegania się o miejsce w akademiku nie przeprowadza się w reżimie Kodeksu Postępowania Administracyjnego staraliśmy się rozpatrywać wnioski, zawsze, gdy jest to możliwe, na korzyść studenta – w szczególności, gdy osoba składająca wniosek zgłaszała nam, że ze względu np. na trudne relacje rodzinne nie będzie możliwe dołączenie do wniosku dokumentów związanych z danym rodzicem. W tym roku akademickim nie wprowadziliśmy żadnej zmiany w zakresie dokumentów, jakie były potrzebne do ubiegania się o miejsce w domu studenta.
[Dalsze informacje]
Wszyscy rozumiemy, w jak trudnej sytuacji znalazła się się teraz część z Was, która nie otrzymała miejsca w domu studenta. Wszyscy na czele z władzami uczelni i łącznie z nami oraz administracją poszczególnych domów studenta dokładamy najwyższych starań, aby udzielić Wam wsparcia oraz możliwie szybko rozwiązać tę trudną sytuację. Prosimy Was także o życzliwość i zrozumienie dla wszystkich uczestniczących w tym procesie, w tym powstrzymanie się od negatywnych komentarzy oraz wybuchów agresji – po wszystkich stronach procesu przyznawania miejsca i zakwaterowania w domach studenta są ludzie, którzy robią wszystko, co w ich mocy, aby najbardziej potrzebujące osoby, otrzymały miejsce w domach studenta Uniwersytetu Warszawskiego.