Akademik
Kilka słów o akademikach
Uniwersytet Warszawski oferuje zakwaterowanie w siedmiu domach studenta – znajdują się one w różnych częściach Warszawy – trzy na Ochocie, dwa na Mokotowie i po jednym w Śródmieściu oraz Pradze Południe.
Akademik nr 1 ul. Żwirki i Wigury 97/99 02-089 Warszawa (Ochota) telefon: 22 668 63 07 e-mail: ds1@uw.edu.pl |
|
Akademik nr 2 ul. Żwirki i Wigury 95/97 02-089 Warszawa (Ochota) telefon: 22 554 80 00 e-mail: ds2@uw.edu.pl |
|
Akademik nr 3 ul. Kickiego 12 04-397 Warszawa (Praga Płd.) telefon: 22 55 30 001 e-mail: kickiego.ds3@uw.edu.pl |
|
Akademik nr 4 ul. L. Zamenhofa 10a 00-187 Warszawa (Śródmieście) telefon: 22 554 92 00 e-mail: ds4@uw.edu.pl |
|
Akademik nr 5 ul. Smyczkowa 5/7 02-678 Warszawa (Mokotów) telefon: 22 553 30 00 e-mail: recepcja.ds5@uw.edu.pl |
|
Akademik nr 6 ul. Radomska 11 02-323 Warszawa (Ochota) telefon: 22 554 94 00 e-mail: radomska@uw.edu.pl |
|
Akademik nr 7 ul. Sulimy 4 02-678 Warszawa (Mokotów) telefon: 22 55 33 013 e-mail: DS.7@uw.edu.pl |
Kto może ubiegać się o miejsce w akademiku?
O miejsce w akademiku może ubiegać się:
- każdy student/studentka UW, doktorant/doktorantka UW;
- w drugiej kolejności, w szczególnych przypadkach, osoby niestudiujące na UW – jednakże ta opcja nie jest aktualnie dostępna.
Dodatkowo student/ka/doktorant/ka może ubiegać się o zakwaterowanie swoich dzieci oraz małżonka/ki, partnera/ki.
Ze względu na specyficzne wymogi, wynikające ze stanu zdrowia, istnieje możliwość otrzymania w domu studenta miejsca przystosowanego do potrzeb osób z niepełnosprawnością. Istnieje także możliwość wnioskowania o miejsce z puli Biura ds. Osób z Niepełnosprawnościami.
Kiedy można się ubiegać o akademik?
Dokładne terminy wnioskowania o miejsca w domach studenta mogą się co roku odrobinę zmieniać, jednak należy pamiętać:
- jeśli już studiujesz na UW i planujesz ubiegać się o miejsce w DS na kolejny rok akademicki – o śledzeniu informacji i terminów pod koniec roku akademickiego, tak by nie przegapić tury wnioskowania dla obecnych studentów/ek;
- jeśli dopiero rozpoczynasz studia na UW i planujesz ubiegać się o miejsce w DS – że tura dedykowana dla Ciebie rusza zazwyczaj w okolicach sierpnia, a więc po zakończeniu procedur związanych z rekrutacją.
Terminy składania wniosków są publikowane co roku w aktualnościach na stronie głównej naszego biura:
Komunikat 2024/2025: Wszystko, co musisz wiedzieć o wnioskowaniu o miejsce w akademiku – rok akademicki 2024/2025
O miejsce w domu studenta można ubiegać się także w trakcie roku akademickiego – wówczas należy się skontaktować z nami pod adresem bpm@uw.edu.pl. Nie ma konieczności wypełniania wniosków – wskazujemy dostępne miejsca oraz możliwy termin zakwaterowania.
Jak można uzyskać miejsce w akademiku?
Krok 1: Zaloguj się do USOSweb UW – usosweb.uw.edu.pl (prosimy o skorzystanie z USOSweb centralnego, nie z instalacji wydziałowych). Brak możliwości zalogowania się zgłoś w dziekanacie/sekretariacie Twojego kierunku studiów.
Krok 2: Wybierz zakładkę „Dla wszystkich”, a następnie „Wnioski”.
Krok 3: Na liście dostępnych aplikacji wybierz „Wniosek o akademik na rok akademicki 2024/2025”, a następnie „Zacznij wypełniać”.
Krok 4: Wybierz jedną z dostępnych pól:
Miejsca jednostki: Uniwersytet Warszawski (dla wszystkich studentów),
Miejsca jednostki: Biuro ds. Osób z Niepełnosprawnościami (dla osób z orzeczeniem o niepełnosprawności lub chorobami przewlekłymi) lub
Miejsca jednostki: Biuro ds. Pomocy Materialnej (dla osób doktoryzujących się).
Krok 5: Wybierz te kryteria, które Cię dotyczą. Niektóre z nich wymagają dodania dokumentu potwierdzającego – informacje o tym, jaki dokument należy dodać, znajdziesz w tabeli powyżej.
Krok 6: Uszereguj akademiki w kolejności od tego, w którym najbardziej chciałbyś mieszkać, do tego, w którym chciałbyś mieszkać najmniej. Przesuwanie pól może być niemożliwe lub utrudnione na ekranach dotykowych.
Krok 7: To już prawie koniec. Na tym etapie należy zatwierdzić wniosek, wybierając opcję „Dalej: Podpisz i złóż elektronicznie”.
Krok 8: Wpisz kod autoryzacyjny, który posłuży do zatwierdzenia Twojego wniosku. Na górze ekranu widnieje informacja, na jaki mai został przesłany kod. Zdarza się, że mail z kodem trafia do spamu lub trzeba na niego poczekać kilka minut.
Krok 9: Po wpisaniu kodu przy Twoim wniosku powinna się pojawić adnotacja „Złożony”, co oznacza, że wniosek do nas dotarł i będzie weryfikowany. Brak tej adnotacji oznacza, że nie został on skutecznie doręczony. Status wniosku będzie się z czasem zmieniał, o czym za każdym razem powiadomi Cię mail wysyłany z systemu.
Akademiki w liczbach
480 – 1100 zł – tyle wynoszą opłaty miesięczne za zamieszkanie w domu studenta w roku akademickim 2024/2025. Ceny różnią się w zależności od akademika i standardu pokoju. Szczegółowe opłaty za dane miejsce w danym domu studenta zawarte są w załączniku do postanowieniu nr 6 Rektora UW z 22 lipca 2024 r.
Kaucja jest równa miesięcznej opłacie za miejsce w przypadku studentów, doktorantów UW, uczestników studiów podyplomowych „Szkoła edukacji PAFW – UW” oraz stypendystów Narodowej Agencji Wymiany Akademickiej. W pozostałych przypadkach kaucja to równowartość opłaty za dwa miesiące. Kaucję wpłaca się gotówką przy zakwaterowaniu, zwracana jest ona gotówką lub na rachunek bankowy w ciągu 10 dni od wykwaterowania w przypadku wywiązania się ze wszystkich zobowiązań finansowych związanych z zamieszkiwaniem w akademiku.
Dwuosobowe pokoje. W roku akademickim 2024/2025 studenci/tki są kwaterowani/ne w pokojach po dwie osoby.
9 miesięcy – na taki okres, maksymalnie, przyznawane jest miejsce w Domu Studenta – licząc od dnia rozpoczęcia roku akademickiego do pierwszego dnia wakacji, zgodnie z obowiązującą organizacją roku akademickiego. Istnieje możliwość zakwaterowania na okres wakacji i sesji poprawkowej – w takich wypadkach należy złożyć wniosek do właściwego Kierownika DS.
2710 – tyle miejsc łącznie, w swoich domach studenta oferuje Uniwersytet Warszawski w roku akademickim 2024/2025.
Jak mogę sprawdzić, co się dzieje z moim wnioskiem?
Status wniosku możesz na bieżąco śledzić w USOSweb. Wnioski mogą mieć następujące statusy:
Wypełniany – wniosek jest w trakcie wypełniania, możesz swobodnie dokonywać zmian w dokumencie. Uwaga! Wnioski i oświadczenia o tym statusie nie będą weryfikowane.
Złożony – na tym etapie nie możesz już dokonywać zmian we wniosku/oświadczeniu. Od tego momentu dokumenty podlegają weryfikacji przez koordynatorów.
Cofnięty do poprawy / Cofnięty do uzupełnienia – w trakcie weryfikacji wniosku koordynator stwierdził błędy lub braki w dokumentach. Najczęściej szczegółowe informacje o sposobie poprawy wniosku znajdziesz w komentarzu widocznym w USOSweb lub w swojej skrzynce mailowej.
Gotowy do rozpatrzenia – weryfikacja dokumentów została zakończona. Twój wniosek weźmie udział w nadchodzącej turze.
Rozpatrzony – wniosek został rozpatrzony, rozstrzygnięcie możesz sprawdzić w USOSweb.
Zaświadczenia do wiz
W roku akademickim 2024/2025:
Zaświadczenia do wiz odnośnie zakwaterowania w akademiku będą wydawane jedynie w piątki. Chęć otrzymania zaświadczenia należy złożyć najpóźniej do czwartku do godziny 12:00. Poinformowanie naszego biura o potrzebie wydania zaświadczenia po godzinie 12:00 w czwartek oznacza, że zaświadczenie zostanie wydane w następny piątek.
Zaświadczenia będą wysyłane mailowo w wersji polskiej i angielskiej. Zaświadczenia są podpisywane wyłącznie kwalifikowanym podpisem elektronicznym.
Pragniemy również przypomnieć, że szczegółowe zaświadczenia (z informacją o przyznaniu miejsca w danym akademiku wraz z jego ceną) będziemy mogli wystawić dopiero po otrzymaniu przez Ciebie miejsca w konkretnym akademiku i uiszczeniu opłaty rezerwacyjnej. W innym przypadku jest możliwe wydanie jedynie zaświadczenie z adnotacją o możliwości ubiegania się o miejsce w jednym z akademików Uniwersytetu Warszawskiego.
Osoby, które chcą otrzymać zaświadczenie do wizy, prosimy o kontakt mailowy (bpm@uw.edu.pl). W tytule wiadomości należy wpisać „Zaświadczenie do wizy”. Prosimy o podanie numeru indeksu (albumu) w treści maila lub decyzji o przyjęciu na studia na Uniwersytecie Warszawskim.
Uwaga! Jeśli mieszkasz już w akademiku i chciałbyś/abyś uzyskać zaświadczenie odnośnie zakwaterowania, skontaktuj się z administracją akademika.
Najczęściej zadawane pytania
Czy muszę składać dokumenty osobiście?
Nie, wniosek składa się w formie dokumentu elektronicznego przez USOSweb – wniosek złożony w tej formie jest uwierzytelniany w sposób zapewniający możliwość potwierdzenia pochodzenia i integralności danych w postaci elektronicznej.
Dostałem się na UW, ale nie mam nadal dostępu do USOSweb – co robić?
Prosimy o kontakt z jednostką, w której składałeś/aś dokumenty przy rekrutacji na studia z prośbą o dodanie Cię do systemu USOSweb.
Jestem studentem i mieszkam obecnie w akademiku. Czy muszę składać wniosek o akademik na kolejny rok?
Tak, jeżeli chcesz zamieszkać w akademiku w roku akademickim 2025/2026.
Kończę w tym roku studia I stopnia na UW i chcę od października studiować na studiach II stopnia na UW. W której turze powinnam złożyć wniosek?
Możesz złożyć wniosek już w I turze, dla obecnych studentów – ważne, by stało się to przed obroną, czyli zanim, chwilowo, stracisz uprawnienia studenta w USOS.
Wyjeżdżam na Erasmus w semestrze zimowym 2024/2025, ale będę chciał mieszkać w akademiku po powrocie (od semestru letniego 2024/2025). Czy powinienem składać wniosek o miejsce?
Nie, w takim wypadku prosimy o kontakt mailowy w grudniu – w celu rezerwacji miejsca od semestru letniego.
Czy we wniosku wybiera się typ pokoju (np. jednoosobowy), o który się wnioskuje?
Nie, na etapie wniosku wskazuje się jedynie swoje preferencje co do akademików, tzn. kolejność – od tego, w którym najbardziej chcesz mieszkać, do najmniej pożądanego. Pokój będzie przydzielony przez administrację akademika w dniu Twojego przyjazdu. Należy także pamiętać, że większość pokojów jest dwuosobowa i co do zasady tak kwaterowani są studenci.
Czy mogę jednocześnie wnioskować o miejsce z puli BON i ogólnej?
Niestety nie, prosimy o wybranie jednej puli. W przypadku nieotrzymania miejsca z puli BON, będzie możliwość wnioskowania o miejsce z puli ogólnej.
Skąd się mogę dowiedzieć, na jakim etapie jest mój wniosek?
Aktualny status wniosku widnieje cały czas w USOSweb. Gdy jego status będzie się zmieniał, USOSweb poinformuje o tym mailowo – także gdy wniosek zostanie już rozpatrzony.
Czy mogę uzyskać telefonicznie informacje o moim wniosku?
Tak, jednak należy pamiętać że w przypadku pełnoletnich studentów/kandydatów to oni sami powinni się kontaktować z Biurem. Zgodnie z przepisami nie możemy żadnych informacji udzielać rodzicom.
Otrzymałem miejsce w Domu Studenta, czy mogę się zamienić miejscem z innym studentem/ką?
Tak, zamiany można dokonać w giełdzie w USOSweb w określonym terminie. Giełda zamiany miejsc znajduje się w USOSweb: „Dla wszystkich” –> „Wnioski” –> „Wniosek o zamianę miejsca w akademiku – giełda zamian miejsc”.
W roku akademickim 2024/2025 Giełda jest otwarta w dniach 26 lipca – 14 września 2024 roku.
Kiedy można się zakwaterować w domu studenta?
Osoby, które otrzymają miejsce w domu studenta w roku akademickim 2024/2025, będą mogły zakwaterować się w okresie od 16 września do 2 października 2024 roku (z wyjątkiem DS7, w którym to kwaterunek będzie trwał od 28 września do 4 października).
Jak powinienem się zakwaterować?
- W określonym terminie należy się udać do odpowiedniego domu studenta.
- Na miejscu należy wypełnić formularz osobowy, dołączyć dwa zdjęcia oraz na piśmie potwierdzić zapoznanie się z Regulaminem Domów Studenta UW.
- Kierownik lub pracownik domu studenta wskazuje odpowiedni pokój. W miarę możliwości spełniane są preferencje co do współlokatorów.
Co gdy nie zakwateruję się we wskazanym terminie?
Niezakwaterowanie się w określonym terminie oznacza utratę miejsca w akademiku. Na uzasadniony wniosek (złożony osobiście lub elektronicznie) Kierownik może wyrazić zgodę na przedłużenie okresu na zakwaterowanie.
Co gdy nie załapałem się na żadną z tur?
W takim wypadku będzie możliwość z korzystania z listy oczekujących na początku września 2024 roku.
Czy mogę mieszkać w akademiku także w okresie wakacji?
Tak, należy złożyć wniosek do kierownika swojego domu studenta. Szczegółowych informacji udzielą pracownicy administracji akademika.
Nie jestem studentem/tką UW – czy mogę skorzystać z akademika w okresie wakacji?
Tak, jest taka możliwość – na zasadzie usługi hotelowej. W tej sprawie należy się skontaktować z administracją danego domu studenta.
Czy mogę mieszkać w domu studenta z małżonkiem/małżonką lub dzieckiem?
Tak, jest to możliwe w szczególnie uzasadnionych przypadkach, o ile małżonek/małżonka/dziecko zostaną zakwaterowane w domu studenta wraz z wnioskodawcą. Możliwość taka jest w DS nr 1, 2, 3 i 4.
Czy akademik i dom studenta to jest to samo?
Tak, nazwy te są używane zamiennie.
Słowniczek pojęć
DS – dom studenta.
Kierownik DS – osoba zarządzająca domem studenta.
Karta mieszkańca – karta potwierdzająca zamieszkiwanie w domu studenta.
Rada mieszkańców – ciało kolegialne reprezentujące mieszkańców domu studenta.
Regulamin Domów Studenta – Regulamin określający m.in. prawa i obowiązki mieszkańca, pracownika i kierownika DS.